Deposito

 

Possiamo assumere come punto di partenza alcuni passaggi della Berlin Declaration on Open Access to Knowledge in the Sciences and Humanities del 2003:

 “Our mission of disseminating knowledge is only half complete if the information is not made widely and readily available to society. New possibilities of knowledge dissemination not only through the classical form but also and increasingly through the open access paradigm via the Internet have to be supported. We define open access as a comprehensive source of human knowledge and cultural heritage that has been approved by the scientific community.

Open access contributions must satisfy two conditions:

The author(s) and right holder(s) of such contributions grant(s) to all users a free, irrevocable, worldwide, right of access to, and a license to copy, use, distribute, transmit and display the work publicly and to make and distribute derivative works, in any digital medium for any responsible purpose, subject to proper attribution of authorship (community standards, will continue to provide the mechanism for enforcement of proper attribution and responsible use of the published work, as they do now), as well as the right to make small numbers of printed copies for their personal use.

A complete version of the work and all supplemental materials, including a copy of the permission as stated above, in an appropriate standard electronic format is deposited (and thus published) in at least one online repository using suitable technical standards (such as the Open Archive definitions) that is supported and maintained by an academic institution, scholarly society, government agency, or other well-established organization that seeks to enable open access, unrestricted distribution, inter operability, and long-term archiving.

Questo punto di partenza è fondamentale per comprendere l’altra anima di MoRE, l’archivio creato e mantenuto in dspace.unipr.it, deposito istituzionale dell’Università di Parma, per rispondere ad una duplice esigenza:

La volontà di coniugare la specificità della cultura artistica contemporanea, incentrata sui processi, sulla attenzione alla componente relazionale del lavoro artistico, sulla riflessione sull’autorialità, con le esigenze di una analisi rigorosa improntata a metodi scientifici.

La necessità di garantire a materiali digitali, non necessariamente unici, una conservazione nel tempo, garantendo la reversibilità dei formati digitali, e nello stesso una ricercabilità basata sulla definizione di un set di campi di catalogazione (metadata) che consenta una navigazione all’interno dell’archivio. La catalogazione costituisce così uno strumento necessario per la costruzione di un sistema di informazioni ad integrazione ed arricchimento dei documenti digitali prodotti dagli artisti. L’indicizzazione semantica è strumento indispensabile per potenziare in prospettiva l’analisi sulle ragioni del ‘non-realizzato’.

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